"Usługa Office 365 dla Edukacji jako nowoczesne narzędzie edukacyjne" - październik 2020r. - czerwiec 2021r.
Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym: "Usługa Office 365 dla Edukacji jako nowoczesne narzędzie edukacyjne".
Opis zasad innowacji:
Innowacja pedagogiczna realizowana jest w roku szkolnym 2020/2021 przez uczniów: Szkoły Podstawowej L, Szkoły Podstawowej U, Szkoły Przysposabiającej do Pracy, Branżowej Szkoły I Stopnia na zajęciach religii - zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu po 1 godzinie oraz uczniów: wybranych klas Szkoły Podstawowej L, Szkoły Przysposabiającej do Pracy, Branżowej Szkoły I Stopnia na zajęciach informatyki i matematyki - zajęcia będą odbywać się 2 razy w miesiącu po 1 godzinie. Czas trwania innowacji październik 2020r. - czerwiec 2021r. Zajęcia wyposażą uczniów w wiadomości i umiejętności potrzebne w korzystaniu z nowoczesnego narzędzia cyfrowego jakim jest usługa Microsoft 365 dla Edukacji. Praca z uczniami odbywać się będzie z wykorzystaniem sprzętu komputerowego.
Uczniowie będą mieli możliwość korzystać z pełnego wachlarza możliwości oprogramowania Office w wersji on-line. Innowacja jest także szansą spełniania indywidualnych potrzeby uczniów za pomocą uniwersalnego zestawu narzędzi chmurowych, który pozwala łączyć się, udostępniać i komunikować w klasie i poza nią. Innowacja jeszcze bardziej udoskonali współpracę między uczniami a nauczycielami, pozwalając im uruchomić kreatywność oraz wspierać pracę w zespole. Innowacja pozwoli na korzystanie z nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej jaką jest Office 365 dla Edukacji w pracy z uczniami w sposób stacjonarny, hybrydowy oraz zdalny.
Cel główny:
Innowacja zakłada wyposażenie uczniów w umiejętności korzystania w procesie edukacji z nowoczesnej, chmurowej usługi Office 365 dla Edukacji, pozwalając uczniom uruchomić kreatywność oraz wspierać pracę w zespole.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie uczniów z aplikacjami chmurowymi usługi Office 365,
- rozwijanie umiejętności korzystania podczas nauki z nowoczesnych narzędzi cyfrowych,
- umożliwienie uczniom korzystania z profesjonalnej skrzynki pocztowej założonej w domenie szkoły,
- rozwijanie umiejętności korzystania z cyfrowego notesu klasowego oraz gromadzenia w nim różnych materiałów edukacyjnych, notatek z zajęć i prac domowych,
- rozwijanie umiejętności tworzenia witryn, na których będą mogli zamieszczane dokumenty, prezentacje, i inne materiały z dostępem dla określonej grupy użytkowników,
- stworzenie uczniom możliwości pracy nad jednym dokumentem w tym samym czasie,
- tworzenie zespołów dla zajęć umożliwiających czatowanie, publikowanie wiadomości i plików oraz czat wideo z dowolnego urządzenia,
- rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
Sposoby realizacji:
Zapoznanie uczniów z aplikacjami chmurowymi usługi Office 365 dla Edukacji oraz wyposażenie ich w umiejętności korzystania z aplikacji w procesie dydaktycznym:
- Outlook – profesjonalna skrzynka pocztowa,
- Word, PowerPoint, Excel online,
- OneDrive – chmurowy dysk do gromadzenia dokumentów, plików, wideo; udostępnianie zgromadzonych zasobów,
- OneNote – notesy zajęć,
- SharePoint – tworzenie witryn klasowych,
- Forms – tworzenie zasobów edukacyjnych, formularzy oraz testów,
- Sway – tworzenie nowoczesnych prezentacji,
- Teams - zespoły klasowe, z możliwością prowadzenia lekcji i spotkań online.
Spodziewane efekty innowacji:
Nowatorstwem innowacji jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności potrzebne do korzystania w procesie edukacji z aplikacji chmurowych usługi Office 365 dla Edukacji.
Uczeń będzie:
- potrafił zalogować się do usługi Office 365,
- potrafił korzystać z profesjonalnej skrzynki pocztowej, redagując wiadomości wraz z załącznikami,
- tworzył dokumenty i prezentacje, gromadził je na dysku online oraz będzie dzielił się nimi z wszystkimi użytkownikami wewnątrz szkoły jak i poza nią,
- tworzył prezentacje indywidualne i grupowe wykorzystując z aplikacje chmurowe,
- potrafił korzystać z notesu zajęć oraz tworzyć własne notesy,
- tworzył witryny klasowe,
- umiał tworzyć zasoby edukacyjne, formularze oraz testy,
- potrafił pracować z nauczycielami i uczniami w zespołach klasowych oraz uczestniczyć w lekcjach lub spotkaniach online.