Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Broninie
Rehabilitacja i Integracja Sensoryczna
Rehabilitacja
Zajęcia z korekcji wad postawy i rehabilitacji ruchowej prowadzone są w ramach zajęć rewalidacyjnych. Odbywają się one w przestronnej, nowocześnie wyposażonej sali do ćwiczeń. Młodzież ma możliwość korzystania z profesjonalnych sprzętów tj. Toru do nauki i reedukacji chodu. Rehabilitacja przy użyciu tego sprzętu terapeutycznego pozwala korygować dysfunkcje kończyn dolnych, w tym ich wady rozwojowe, oraz w przypadku osób po urazach reedukować umiejętność chodzenia. Służy poprawie równowagi ciała oraz wzmocnieniu siły osłabionych mięśni. Dostępne w urządzeniu zakresy regulacji wysokości i gęstości przeszkód na torze umożliwiają stopniowanie poziomu trudności ćwiczeń rehabilitacyjnych.
W specjalistycznej kabinie do rehabilitacji – UGUL(Uniwersalny Gabinet Usprawniania Leczniczego.) z osprzętem uczniowie wykonują odpowiednio dobrane ćwiczenia w zależności od schorzenia i wskazań lekarza. Dzięki licznym specjalistycznym podwieszkom, pasom, mocowaniom i ciężarkom uczniowie mają możliwość wykonywania ćwiczeń czynnych w odciążeniu, biernych, jak i oporowych, wspomaganych czy samowspomaganych, a także ćwiczeń czynnych z oporem w różnych pozycjach. Ćwiczenia w kabinie UGUL pozwalają nie tylko zwiększyć siłę mięśniową, ale także są niezrównane w zwiększaniu i przywracaniu pełnego zakresu ruchu stawach we wszystkich płaszczyznach oraz zapobiegają przykurczom. Zajęciami objęci są uczniowie którzy posiadają zalecenia w orzeczeniu i zaświadczenie lekarskie ze zdiagnozowaną wadą postawy. Podstawowym celem zajęć korekcyjnych jest przeciwdziałanie i zapobieganie powstawianiu i pogłębianiu się wad postawy ciała u dzieci i młodzieży, usprawnianie ruchowe i poprawę kondycji fizycznej. Każde dziecko ma ustalany indywidualny program, w którym znajdują się specjalnie dobrane ćwiczenia dostosowane do jego możliwości funkcjonalnych i rodzaju schorzenia. Uczniowie podczas zajęć rozciągają mięśnie przykurczone, wzmacniają mięśnie osłabione, zwiększają zakres ruchomości w stawach.
Ilona Pyrz
Integracja Sensoryczna
Prawidłowy odbiór bodźców płynących z ciała, jak i z zewnątrz, i ich porządkowanie warunkuje efektywne uczenie się i funkcjonowanie. Jeśli pojawią się zaburzenia percepcji bodźców i przetwarzania ich, występują trudności zaburzające proces edukacji. Aby zredukować, lub choćby zminimalizować te trudności przeprowadzamy terapię integracji sensorycznej. Posiadamy nowoczesną salę przystosowaną do tego celu, wyposażoną w specjalistyczny sprzęt. Wykwalifikowani terapeuci dobierają odpowiedni zestaw ćwiczeń i zabaw, dopasowanych do indywidualnych potrzeb wychowanków. Nasi uczniowie bardzo lubią tego typu zajęcia.
Małgorzata Tetela