Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Broninie
Program edukacyjny dla uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej: "Terapia przez plastykę" - 24.10.2016r.
Zajęcia plastyczne mają ogromną wartość rewalidacyjno-terapeutyczną w edukacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, umożliwiają rozwijanie aktywności twórczej. Czynność rysowania, malowania, lepienia jest dla dziecka radosną zabawą, sprawia przyjemność, uczy wytrwałości, odpowiedzialności, współpracy w zespole, a jednocześnie wykonywane działanie zmusza dziecko do zastanawiania się, dzięki czemu wzbogaca się jego wyobrażenia, buduje jego poczcie wartości, wspiera rozwój zmysłów.
Działania plastyczne podejmowane z dziećmi mają ułatwić nawiązanie kontaktu emocjonalnego, sprzyjać budowaniu właściwych relacji nauczyciel-dziecko. Zajęcia plastyczne przez swoją różnorodność i większą swobodę działania, mogą w znacznym stopniu uwzględnić indywidualne zainteresowania uczniów. Do wykonania zadań dobrane są metody aktywizujące uczniów, jak i różnorodne techniki plastyczne.
Dnia 24.10.2016r. uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej uczestniczyli w zajęciach plastycznych i senspolastycznych w ramach programu edukacyjnego dla uczniów pt. "Terapia przez plastykę".
Celem niniejszego programu jest:
-
rozwijanie uzdolnień plastycznych uczniów,
-
wspieranie rozwoju zmysłów,
-
ćwiczenie koordynacji wzrokowo-motorycznej uczniów,
-
ćwiczenie koncentracji uwagi oraz spostrzegawczości,
-
usprawnienie motoryki manualnej (ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe, usprawniające staw nadgarstkowy, palce u rąk),
-
kształcenie procesu twórczego myślenia,
-
rozwijanie sprawności manualnych, orientacji przestrzennej i wyobraźni plastycznej,
-
wspomaganie budowania świadomości ciała i przestrzeni,
-
rozwijanie zdolności wnikliwej obserwacji natury i zjawisk otaczającego świata.
W ramach przeprowadzonego cyklu zajęć uczeń będzie potrafił:
-
uwalniać naturalną ekspresję twórczą,
-
stosować różne techniki plastyczne,
-
wyrażać swoje uczucia i emocje za pomocą podstawowych środków wyrazu plastycznego,
-
dobierać materiały i narzędzia odpowiednio do stosowanej techniki,
-
przygotować własny warsztat pracy zgodnie z podejmowanym działaniem,
-
posługiwać się podstawowymi narzędziami i materiałami plastycznymi,
-
stosować różne techniki plastyczne w swoich pracach plastycznych poszukując nowych rozwiązań,
-
realizować własne pomysły i je zaprezentować,
-
chętnie podejmować działania plastyczne dla wyrażania własnych obserwacji i przeżyć,
-
cenić i chronić wytwory artystyczne cudze i własne,
-
budować świadomość swojego ciała i przestrzeni,
-
współpracować w grupie.
Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jak uwalniać naturalną ekspresję twórczą, czerpać satysfakcję z kreatywnego działania, doświadczać sukcesów w realizacji swoich pomysłów, wychodzić ze schematów, poznawać nowe formy wyrazu w działaniach artystycznych a co bardzo ważne wzmacniać wiarę we własne możliwości.