Innowacja pedagogiczna pn.: „Przyłapani na dobrym zachowaniu”.
W roku szkolnym 2021/2022 w klasie Va i VIa SPL realizowana była innowacja pedagogiczna pn. „Przyłapani na dobrym zachowaniu”. Innowacja miała na celu poprawę zachowania uczniów, ich relacji rówieśniczych, zintegrowanie zespołu klasowego oraz wzmocnienie poczucia akceptacji i przynależności. Innowacja była realizowana w ramach zajęć z wychowawcą, na zajęciach z historii oraz na zajęciach z plastyki.
Zadaniem uczniów, realizowanym w ramach innowacji, było wzajemne obserwowanie się na zajęciach i w czasie przerw śródlekcyjnych i zapisywanie przez nich na kartkach pozytywnych zachowań, na których „przyłapano inną osobę” – tak często, jak tylko to jest możliwe. Następnie na zajęciach z wychowawcą wszystkie kartki z zapisanymi przez uczniów dobrymi zachowaniami były wspólnie analizowane z uwzględnieniem tego co uczniów szczególnie ucieszyło, co pozytywnie zdziwiło, czego nowego, dobrego dowiedzieli się o sobie. Uczeń który w danym miesiącu został „przyłapany na dobrym zachowaniu’ najwięcej razy otrzymywał 5 punktów w konkursie „Wzorowy wychowanek” za „Pomoc koleżeńską” oraz „Stosowanie w relacjach społecznych szczerości, uprzejmości, itp.”
Na zajęciach z historii uczniowie w ramach innowacji pedagogicznej poszerzyli wiedzę na temat zasad dobrego zachowania, poznali kulturę ubioru i wyglądu w okresie złotego wieku, opracowali kodeks: „ Złote zasady zachowania” oraz wykonali gazetkę „ Zasady zachowania w szkole”.
Na zajęciach z plastyki wykonali prace plastyczne pn.: „Kodeks ucznia”, „Znajdź się wśród życzliwych”, „Mój wizerunek to kultura i szacunek”, „Drzewo dobrych uczynków”, „Zmalujmy świat na różowo”, „Magiczne słowa”, „Dzień życzliwości i pozdrowień”, „Medal za dobre maniery”.
Ponadto w ramach realizowanej innowacji odbyły się klasowe spotkania z okazji: Dnia Chłopaka, Andrzejek, Klasowej Wigilii oraz Dnia Kobiet.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach. Dzięki wprowadzonej innowacji osiągnięto zamierzone efekty. U wszystkich uczniów zaobserwowano poprawę zachowania. Uczniowie zwracają większą uwagę na zachowanie swoje i kolegów, częściej używają słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Uczniowie nauczyli się współpracy, pracy w grupie. Chętniej sobie pomagają, potrafią rozdzielić zadania i wspierać się w ich wykonaniu. Rzadziej wchodzą w konflikty z rówieśnikami.
Autor: Anna Jabłońska
Foto: Anna Jabłońska, Agnieszka Gronostaj, Małgorzata Tetela