Dni otwarte - Zajęcia logorytmiczne - kwiecień 2025r.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym im. Bohaterów Września 1939 Roku w Broninie odbyły się zajęcia otwarte z zakresu logorytmiki w ramach dni otwartych. W zajęciach uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej, którzy mieli okazję świetnie się bawić a zarazem niepostrzeżenie doskonalić swój rozwój psychofizyczny.
Ćwiczenia logorytmiczne to zajęcia bazujące na ćwiczeniach muzyczno- ruchowych, wśród których możemy wyróżnić: ćwiczenia usprawniające motorykę, ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową (różnicowanie barwy, tempa, rytmu, melodyki, dynamiki, artykulacji), ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne (ćwiczenia szybkiej reakcji ruchowej na określone sygnały) i ćwiczenia słowno- ruchowe. Mają formę zabawy i można dzięki nim usprawniać ruchy całego ciała – makroruchy oraz mikroruchy, czyli np. ruchy narządów mowy.
W trakcie zajęć uczniowie wykonywali ćwiczenia ortofoniczne prowadzone w formie zabawy. Po krótkiej rozgrzewce artykulacyjnej i fonacyjnej zanurzyli się w meandry muzyki klasycznej aktywnie uczestnicząc w zajęciach logorytmiczno- muzycznych przy brzmieniu utworów klasycznych. Podczas zajęć uczniowie z wykorzystaniem różnorodnych rekwizytów: szarf akrobatycznych, pomponów akcentowali dany fragment utworu lub zmianę tempa, rytmu, reagowali umówionym ruchem na określoną frazę muzyczną. Spotkanie było też okazją do wcielenia się w rolę muzyków akompaniujących na wybranych instrumentach perkusyjnych z tzw. instrumentarium Orffa.
Głównym celem ćwiczeń logorytmicznych jest zwrócenie uwagi dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy a więc na rytm, tempo, dynamikę, melodię, barwę dźwięku, akcent, frazowanie oraz artykulację. Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, zwłaszcza dziecka. Rytm w połączeniu z muzyką wpływa korzystnie nie tylko na rozwijanie kompetencji muzycznych, ale także na ogólny rozwój psychofizyczny dziecka. Muzyka i rytm, który jest jej nierozerwalnym elementem wywołuje niepohamowaną potrzebę aktywności ruchowej . Naturalny i swobodny ruch, będący obok muzyki podstawą ćwiczeń, umożliwia realizację zajęć ze wszystkimi dziećmi, niezależnie od ich poziomu intelektualnego, ruchowego i muzycznego rozwoju. Zaburzona motoryka bardzo niekorzystnie wpływa na sprawność artykulatorów. Podporządkowane rytmowi i elementom muzyki ruchy wspomagają rozwój mowy. Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom, aktywnościom i zabawom uczniowie uzyskują poprawę w obszarze: rytmizacji mowy, fonacji, ogólnej sprawności motorycznej, poprawę motoryki narządów mowy, nabywają nowe doświadczenia werbalne, wzbogacają słownictwo, kształtują wrażliwość słuchową na dźwięki, pamięć słuchową.