Innowacaja pedagogiczna "Przez doświadczenia do wiedzy" - 2024/2025
30 czerwca 2025
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas IV, V SPL uczestniczyli w realizacji innowacji pedagogicznej pn. "Przez doświadczenia do wiedzy", w ramach zajęć z przyrody i biologii.
Głównymi celami innowacji było m.in. :
- planowanie i przeprowadzanie obserwacji i doświadczeń, formułowanie wniosków
- wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
- umiejętności współdziałania w zespole
- pogłębianie wiedzy o świecie przyrodniczo - biologicznym
- odkrywanie swoich indywidualnych zdolności
- rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy
- utrwalanie treści zawartych w podstawie programowej
Innowacja pozwoliła pogłębić wiedzę o otaczającym nas świecie przyrodniczo - biologicznym. Realizowane na lekcjach zagadnienia łączyły teorię z praktyką. Pozwoliło to bliżej poznać i zrozumieć wybrane zjawiska przyrodnicze, jak również wykorzystać zdobyta wiedze w życiu codziennym. Wzmocniła motywację uczniów do systematycznej, aktywnej nauki przyrody i biologii w celu osiągania lepszych wyników w nauce. Jedna z głównych metod pracy na zajęciach były metody praktyczne - doświadczenia, które były proste do wykonania. Nie wymagały skomplikowanych urządzeń i drogich materiałów. Podczas przeprowadzania doświadczeń uczniowie mogli zadawać pytania, zbierać dane, analizować i prezentować dane, konstruować odpowiedzi na zadane pytania. Dużą wagę przykładano do prawidłowego kształtowania umiejętności określania prób kontrolnych i badawczych.
Autor: Anna Wirecka; Foto: A. Wirecka